flutter by

Tuesday 11 December 2012

Tips fikiran tenang cara Qaisara Qairiyah

Setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk mengatasi masalahnya.Begitu jua dengan diriku,kat sini ada beberapa tips berguna untuk diamalkan untuk kalian diluar sana.



  1.  Bersolat: Solat itu tiang agama dalam membentuk akhlak seseorang itu.Dengan bersolat pasti diakhiri dengan doa.Berdoalah agar diberikan jiwa yang tenang oleh Allah swt.Inshaa Allah jika kita ikhlas sudah pasti doa akan dimakbulkan Tuhan.Amin.
  2. Bertaubat : Setiap orang pernah melakukan kesilapan begitulah jua dengan diri ini.Sekiranya kita telah bertaubat maka kita sudah berjanji menyesali dan tidak akan melakukan kesilapan lagi sudah pastilah jiwa akan sentiasa tenang.
  3. Bersedekah:Mengamalkan kehidupan yang sederhana dan mengamalkan sikap suka memberi dengan ikhlas terhadap orang-orang yang tidak berkemampuan juga dapat menyucikan jiwa seseorang itu.Inshaa Allah jika ikhlas memberi kerana Allah bukan kerana hanya menunjuk-nunjuk sudah pasti jiwa akan gembira dan puas.
  4. Bersangka baik : Jauhkan lah juga perasaan buruk sangka dengan orang lain.
  5. Menerima kekurangan diri :Kebanyakan orang lebih suka mengata kekurangan orang lain,tetapi adakah mereka berfikir semuanya qadha dan qadhar dari Allah,jadi bersabar dan terimalah kekurangan dengan hati yang gembira kerana mungkin ada orang lain yang lebih tidak sempurna. 
Okay,semuanya ini tips-tips dari diri saya sendiri sahaja.Apa-apapun semuanya terpulang kepada tuan empunya badan kan...

No comments:

Post a Comment